Feesten en tradities

Kabouterpad
In het najaar gaan de kleuters op kabouterpad. Leerkrachten en ouders hebben in het Roomburgherpark een heel spannend parcours uitgezet. Bij iedere houten kabouter of paddestoel moeten de kinderen opdrachtjes doen die te maken hebben met herfst in de natuur.

Herfstliedjes, kerstliedjes  en themaliedjes Pleinfeest zingen met de ouderband
De ouderband begeleidt en zingt in de aula met de jongste kinderen van de school leuke herfstliedjes.

Hutspot eten op 2 oktober
Heel Leiden viert op 2 en 3 oktober het bekende "Leids Ontzet". De geuzen brachten de hongerlijdende bevolking haring en wittebrood en de overhaast vertrokken Spanjaarden lieten een pan hutspot achter. Nog ieder jaar eten de kinderen op school (en ook thuis) een hutspotmaaltijd die ons aan die tijd herinnert.

Minikoraal groepen 7
Op 3 oktober worden er in alle vroegte na de reveille op het stadhuisplein rond het standbeeld van Van der Werff in het gelijknamige park koraalliederen (met een knipoog) gezongen. De leerlingen van alle basisscholen van Leiden en omgeving zingen tijdens hun eigen 'mini' koraal liederen op de laatste schooldag voor de 3 oktoberviering. De Lorentzschool wordt daar jaarlijks vertegenwoordigt door de leerlingen van de groepen 7.

St. Nicolaas op 5 december
Uiteraard brengt de goedheiligman ook een bezoek aan de Lorentzschool. Op 5 december staat onze school bomvol prachtige surprises en worden er in de bovenbouw gedichten aan elkaar voorgedragen. De kleuters hebben voorafgaand aan 5 december een fantastisch pietenfeest.

Kerstliedjes zingen met de ouderband
De kleuters zingen kerstliedjes onder begeleiding van de ouderband.

Kerstdiner en Glühwein
Tijdens de kerstdagen staat er een gigantische kerstboom in de aula en zijn de lokalen sfeervol aangekleed en verlicht. In de week voor de kerstvakantie genieten de kinderen prachtig gekleed van het kerstdiner met de leerkracht, terwijl de ouders buiten op een sfeervol verlicht schoolplein een broodje worst en glaasje glühwein kunnen nuttigen. De opbrengsten van de verkoop gaan naar het goede doel van de charitatieve commissie. Het kerstdiner eindigt met het zingen van kerstliederen door de groepen acht op de trappen van de aula. Kortom ... Merry Christmas!

Pleinfeest Kleuters
Ieder jaar organiseren leerkrachten en ouders van de groepen 1 en 2 een groots thematisch pleinfeest voor de kleuters. De ouderband van de Lorentzschool omlijst alle activiteiten die op het plein plaats vinden. Alle deelnemers (ouders en leerkrachten) zijn verkleed al naar gelang het thema.

Ot en Sien project
Als je het over tradities hebt, dan heb je het over het Ot & Sien / Leiden project voor de groepen acht op de Lorentzschool! Inmiddels zijn hele generaties leerlingen opgegroeid met dit bijzondere project. De kinderen maken weken lang kennis met het dagelijkse en schoolse leven rond het jaar 1900. Ze maken kennis met de zeer arme Leidsche arbeidersvrouw de Water. Over haar is in het stadsarchief van Leiden heel veel informatie bewaard gebleven. De kinderen doen gedurende het project ook dingen die ze in die tijd op school gedaan zouden hebben zoals bijvoorbeeld met een echte kroontjespen schrijven en borduren. De laatste drie dagen van het project komen de leerlingen in Ot en Sien kleren naar school. Op de laatste dag komen ouders en andere familieleden kijken naar de klompendans op het schoolplein en naar de tentoonstellingen die elke groep acht in de klas gemaakt heeft.

Paasontbijt
Uiteraard mag het paasontbijt niet ontbreken op school. Soms kiest de leerkracht voor een paasbrunch. De activiteitencommissie van de Lorentzschool zorgt voor broodjes, beschuit, eieren en heerlijk beleg.

Schoolreisjes
Ook op de Lorentzschool gaan de kinderen ieder jaar op schoolreis. De bestemmingen varieëren van jaar tot jaar. Zo bezochten we Duinrell, De Efteling, Archeon en vele andere leuke bestemmingen. Soms is ouderhulp ook echt gewenst.

Slotfeest
Het schooljaar wordt traditioneel op de Lorentzschool op de één na laatste vrijdag voor de vakantie afgesloten met een feest voor kinderen en ouders op het schoolplein.  Er is een vrijmarkt voor de kinderen en er staan grote opblaasbare stormbanen en luchtkastelen op het schoolplein. Op het open podium verzorgen leerlingen optredens en wordt de opbrengst van de sponsorloop van de charitatieve commissie bekend gemaakt! Op het plein staan allerlei foodtrucks en er kan een (fris)drankje genuttigd worden.

Open Podium
Eenmaal per jaar organiseren wij een open podium voor leerlingen die hun talenten op een andere wijze op school willen tonen.

Uitzwaaien kleuters en groep 8
Kleuters die naar groep 3 gaan worden op de laatste schooldag door het raam van het lokaal naar groep drie gejonast. Een feestelijk moment voor kinderen en ouders. Een echte Lorentz traditie!

Musical groep 8
Ieder groep 8 voert zijn musical minstens drie keer op in ons zeer goed geoutilleerde theater. Het licht en geluid wordt door de leerlingen zelf verzorgd. Een hoogtepunt in het leven van een basisschoolleerling!

Afscheid groep 8
Het eind van het schooljaar in groep acht staat geheel in het teken van het afscheid. Zo repeteren we wekenlang voor de eindmusical, gaan we op schoolkamp en het werken hard aan het afscheidsboekje. We nemen met een persoonlijk woordje afscheid van onze leerlingen. De achtste groepers rennen op hun laatste schooldag door een erehaag van leerlingen naar een laatste  grote sprong van het plein naar de toekomst!